O čemu treba da vodite računa kada kupujete solarijum

Ukoliko treba da nabavite solarijum, nemojte se direktno obratiti fabrici–proizvođaču. Specijalno se pozabavite izborom distributera, budući da važi pravilo da fabrike ne prodaju svoje proizvode već ih plasiraju preko mreže dilera.

Svaka oblast je specifična na svoj način, tako da obim prodaje može u velikoj meri da varira od oblasti do oblasti. Korišćenje servisne službe koja opslužuje velike regije podrazumeva prilične troškove. Fabrika–proizvođač prebacuje na dilere deo odgovornosti, kada je reč o poštovanju garancija kao i reklamnoj promociji svojih proizvoda. Za ispunjavanje tih obaveza dileri dobijaju utvrđeni bonus u vidu popusta. Moguće je i razmotriti varijantu kupovine uz dogovor sa proizvođačem. Troškovi kupovine i dopremanja proizvoda su značajni (do 80% veći od proizvodne cene). Mnogo je isplativije kupiti solarijum kod dilera zaduženog za određenu fabriku–proizvođača. Za to je dovoljno pronaći sajt proizvođača solarijuma i njegovog dilera u željenoj oblasti. Kod evropskih proizvođača postoji nekoliko kanala prodaje u svakom regionu, usled čega se eksluzivno predstaništvo vrlo retko sreće. Međutim, svako pravilo ima izuzetaka, tako da pojedini evropski proizvođači solarijuma imaju u Srbiji ekskluzivna predstavništva. Na tržištu solarijuma, prisustvo nekoliko oficijelnih predstavništava stvara zdravu konkurenciju, što povlači za sobom poboljšanje uslova kupovine (posredstvom bonusa, dopunskih popusta, pružanja usluga predviđenih garancijom, novih vidova servisiranja), kao i sprečavanje povećanja cena. Prirodno je da se nameće pitanje: ukoliko pri kupovini proizvoda u fabrici treba platiti 80% više od fabričke cene, na koji način oficijelni dileri koji uvoze te proizvode vrše prodaju po fabričkoj ceni? Odgovor je vrlo jednostavan.

Pogledajmo jedan primer kao ilustraciju toga. Pretpostavimo da smo odabrali solarijum koji košta 10.000 evra. Fabrički popust za trgovca na veliko iznosi 25%, zbog čega diler dobija solarijum za 7.500 evra. Dopremanje deset solarijuma iznosi 2.000 evra, što po solarijumu iznosi 200 evra. Budući da trgovac–grosista realizuje oficijalan uvoz solarijuma sa svim potrebnim dokumentima, firma–proizvođač ne ističe u okviru cene obavezni PDV. Shodno tome, solarijum sa evidencijom o carinskom pregledu (ukoliko ste poštovali propise i platili 10% carine) i uplatom od 18% za PDV, trgovca na veliko košta 9.994 evra. Sasvim je drugačija situacija sa firmama koje se bave neoficijelnim uvozom solarijuma.

Budite oprezni sa ilegalno uvezenim solarijumima!

Ovakvi solarijumi dolaze do nas posredstvom službenih predstavništava proizvođača iz drugih zemalja. Firma–proizvođač ne snosi odgovornost za proizvod budući da ga je prodala dileru (na primer, u Poljskoj). Poljski diler ne snosi odgovornost za proizvod jer ga je nezvanično prodao inostranom kupcu, tako da ni srpski prodavac, koji je dopremio taj solarijum na teritoriju Srbije (gde taj solarijum ne može zvanično da se koristi), takođe neće snositi nikakvu odgovornost. Ukoliko vas prodavci koji nisu službeni dileri uveravaju da će u potpunosti preuzeti na sebe održavanje vašeg solarijuma, nemojte im verovati. Praksa pokazuje da službeni dileri fabrike–proizvođača nude svoje usluge u slučaju oštećenja ili kvara proizvoda, s tim da za njihove usluge treba platiti. Mnogim klijentima je jasno da na tržištu istovremeno postoje firme koje nude iste solariijume po različitim cenama. Pozabavimo se malo i tim pitanjem. Na primer, neka srpska firma kupuje solarijum kod službenog proizvođača u Poljskoj za 7.500 evra. Zaobilaznim putevima, solarijum se doprema na teritoriju Srbije što košta 400 evra. Shodno tome, cena ilegalnog solarijuma iznosi 7.900 evra. Trgovci takvim solarijumima, po pravilu, ne ulažu novac u reklamu, niti u tehničku službu, obuku osoblja ili razvoj trgovinske mreže. Prodajući solarijum za 8.500 evra, oni dobijaju svojih 600 evra, prebacujući svu odgovornost na teret kupca. Te firme ne prave dugoročne planove, nisu članovi profesionalnih organizacija i ne opterećuju se obavezama na duge staze. Njihova deviza glasi: „Pronaći kod drugih i prodati jeftinije“. Uštedivši novac pri kupovini, potrošićete nekoliko puta više novca za korišćenje solarijuma. Zbog toga solarijum treba uvek kupovati u službenom predstavništvu.

Pitanje cene

  1. Solarijum plaćen 10.000 evra se u proseku isplati nakon 8–18 meseci, u zavisnosti od različitih uslova eksploatacije.
  2. Sa uštedom od 1000–1500 evra pri kupovini solarijuma, produžujete rok ispaltivosti na 2–3 meseca, pri čemu se kvalitet, pouzdanost i druge karakteristike redom umanjuju.
  3. S razvojem sistema kreditiranja, mogućnosti dobijanja kredita su povećane, tako da su stručni klijenti već prestali da kupuju jeftine solarijume.
  4. Verovatnoća da ćete prodati korišćeni solarijum visoke klase mnogo je veća od verovatnoće prodaje jeftinog solarijuma čije su tehničke karakteristike nakon kratkotrajnog korišćenja nezadovoljavajuće.
  5. Troškovi pri eksploataciji skupog solarijuma su značajno niži od izdataka pri eksploataciji jeftinijeg solarijuma. Kako utvrditi realnu vrednost solarijuma? Ovde je reč o vrlo jednostavnom pravilu. Uvek pitajte prodavca da navede vrednost proizvoda u vašoj nacionalnoj valuti. To će vam pomoći da analizirate vrednost proizvoda, budući da u svim firmama postoji neki interni kurs a vi ćete u svakom slučaju vršiti plaćanje u vašoj nacionalnoj valuti.

Određivanje prioriteta

Prvi prioritet prilikom odabira jednog od nekoliko zvaničnih predstavnika firmi–prodavaca jeste prodajna cena koju nude. Klijent će, prirodno, kupiti proizvod koji pod jednakim uslovima, manje košta. Na drugom mestu se nalazi kvalitet servisne usluge. U tom slučaju, uvek dajte prednost službenom dileru u vašem regionu. Kao prvo, on poseduje sva neophodna znaja i opremu dostupnu službenom predstavništvu i shodno tome, mnogo brže raguje na sve žalbe klijenata budući da im je teritorijalno mnogo bliži. Imajte na umu da specijalizovane firme iz velikh gradova koje organizuju mreže dilera u različitim oblastima ne žele da kvare svoj „renome“, tako da obezbeđuju adekvatan servis posredstvom svojih predstavnika u određenim mestima. Kako biste napravili pravilan izbor, obratite pažnju na to da službeni predstavnici prodaju celu proizvodnu liniju fabrike–proizvođača, počev od solarijuma i lampi do pratećih proizvoda i aksesoara. Tako će vam biti jednostavnije da poštujete sva pravila i zahteve proizvođača u pogledu korišćenja solarijuma i garantovano bezopasnog sunčanja za vaše klijente što će povoljno uticati na vaš poslovni imidž. Sledeći značajan faktor je profil firme–proizvođača. Prodavac koji se specijalizovao za jednu robnu marku i podrobno je proučio, može na stručan način da govori o njenim prednostima i manama. Vlada mišljenje da je bolje kupovati u firmi koja sarađuje sa različitim proizvođačima. To uopšte ne odgovara istini, budući da će prodavac predlagati one modele za koje dobija veći bonus prilikom prodaje. Takođe, da ne bi izgubio klijenta, on može da predloži solarijum čije su mu karakteristike najpoznatije a ne onaj koji bi vam najviše odgovarao, zbog toga što ne može da zna sve karakteristike i nijanse desetina aparata. Zbog toga je najbolje obratiti se firmi koja nudi samo jedan brend proizvoda. Konačno, potrebno je obratiti pažnju na kompetentnost prodavca koji vas uslužuje. Ne bi trebalo uopšte da posumnjate u profesionalizam njihovih stručnjaka. Po nivou obučenosti osoblja moći ćete da prosudite koliko je jedna firma ozbiljna i koliko joj možete verovati.