Sve o saunama

Istorijat

Prve saune su se pojavile u skandinavskim zemljama a zatim su ih preuzeli i žitelji baltičkih zemalja. Međutim, domovinom saune smatra se Finska, gde se sauna pojavila pre više od dve hiljade godina i u naše vreme postala sastavni deo života mnogih stanovnika. Mala, drvena šupa – sauna, građena je čak pre stambenih kuća. Po tradiciji je trebalo da se nalazi u blizini jezera ili reke.

Obratite pažnju! Saune se dele na dve kategorije: suva sauna (90–110 C) sa vrlo suvim vazduhom i intenzivnom temperaturom, i vlažna sauna (70–90 C), sa 20% vlažnosti.

Opis prostorija

Od 12 veka, saune podsećaju na male kolibe koje su česte u zemljama na Severu. Od tada se izgled saune malo izmenio, ako se ne računa zamena kamenog ognjišta prvo ognjištem od cigle, a zatim i praktičnijom električnom peći.

Uređenje

Prostrana soba od drveta (breze, kedra ili bora). Sedišta, raspoređena u dva ili tri nivoa. Električni pult za upravljanje koji omogućuje određivanje režima rada iz daljine. Sistem koji obezbeđuje adekvatnu ventilaciju prostorije. Parfimisane, sveže i prirodne esencije rastvorene u vodi kojom se poliva kamenje (čime se intenzivira efekat relaksacije).

Dopunski program

Masaže, fizičke vežbe, bazen.

Klasična seansa u sauni

Navedena procedura može se ponavljati tri puta zaredom:

  • tuširanje toplom vodom (kako bi se zagrejalo i opustilo telo);
  • masaža oštrom rukavicom kako bi se aktivirao krvotok;
  • obavezno je detaljno trljanje tela kako bi bilo potpuno suvo;
  • prvi odlazak u saunu koji traje do pojave prvih kapljica znoja;
  • tuširanje toplom vodom uz masiranje tela oštrom rukavicom;
  • kratko tuširanje hladnom vodom;
  • 15 minuta odmora i intenzivna hidratacija tela.

Proceduru treba ponavljati najmanje jednom nedeljno.

Napomene:

  • Na samom kraju procedure, vreme odmora treba da se produži do 20 minuta (nakon poslednjeg polivanja).
  • Posle fizičkih vežbi, treba sedeti u sauni do pojave prvih kapljica znoja da bi se umanjila napetost mišića i izbacile mlečne kiseline, a zatim otići na tuširanje.

Dejstva

A. Fizičko dejstvo

1. Delovanje visoke temperature:

  • širenje sudova i poboljšanje krvotoka;
  • aktiviranje metabolizma;
  • izbacivanje toksina i štetnih materija;
  • smanjenje bolova u mišićima;
  • smanjenje stresa, potištenosti;

2. Delovanje vodene pare:

  • razmekšavanje grubog sloja na koži, uklanjanje mrtvih ćelija uz pomoć krpe ili frotirske rukavice.

B. Hemijsko dejstvo (aromatično dejstvo eteričnih uja):

  • eukaliptusovo eterično ulje (u sprezi sa toplotom i parom) pomaže pri lečenju od kijavice, uklanjanju nadraženosti u sluznicama nosa, smirivanju kašlja.

Kontraindikacije

Sauna je kontraindikovana za osobe sa kardiovaskularnim problemima, ne preporučuje se obolelima od astme i drugim oboljenjima disajnih puteva. Zamolite klijente da donesu lekarske potvrde da njihov organizam bez problema podnosi “suvu” vrućinu (kako bi se izbegao temperaturni šok pri izlasku iz saune).

Mere predostrožnosti

Prema klijentu:

  • Neophodno je nadoknađivanje gubitka vode, izazvano znojenjem.
  • Predložite klijentu da ostavi naočare ili nakit pošto mogu da izazovu opekotine ako se isuviše zagreju.
  • U sauni nije preporučljivo čitati – pri tolikoj temperaturi boje mogu da budu toksične.
  • Informišite klijenta o mogućim sporednim efektima: dubokom disanju, ubrzanom krvotoku, proširenju krvnih sudova.
  • Preporučuje se klijentu da se uzdrži od odlaska u saunu dva sata nakon obilnog jela.

Prema prostoriji:

  • Neophodno je poštovati pravila da peć i zapaljivi materijali treba da se nalaze na bezopasnoj udaljenosti.
  • Ulaz i izlaz iz saune ne treba blokirati nameštajem ili opremom.
  • Vruće kamenje se može polivati isključivo razvodnjenim eteričnim uljima kako bi se izbegao požar.
  • Pod (prolazi, staze) moraju biti napravljeni od materijala koji se ne klizaju!
  • Vodite računa da sve električne instalacije funkcionišu i s vremena na vreme proveravajte njihovo stanje uz pomoć profesionalnih službi.